Bizonyára ismerős helyzet, amikor egy adott pozícióra heteken, hónapokon át keresi a megfelelő munkavállalót: sikertelenül. Sok esetben nem is gondolnánk arra, hogy ezt a munkakört egy diák is betölthetné. A diákmunka fogalma évtizedek óta nem ismeretlen már a munkáltatók számára, ugyanakkor a legtöbb ember leginkább talán, mint idénymunkások, főként nyáron bevethető, specifikus tudást nem igénylő feladatok elvégzésére alkalmazott munkaerőként tekintenek diákokra. Részben ez igaz is, hiszen a nyári időszakban különösen aktív rétegről beszélünk, akik megbízható segítséget tudnak nyújtani a csúcsidőszakokban, ugyanakkor van a diákmunkának egy másik vetülete is.
Mikor jöhet még szóba a diákmunka?
Minden cég életében megkerülhetetlen pont a toborzás. Ehhez gyakran fejvadász, illetve közvetítő cégek segítségét is igénybe szokták venni, mely jelentősen le tudja egyszerűsíteni ezt a folyamatot, és leveheti az interjúztatás, szelektálás terhét a cég válláról. Ugyanakkor ezek a lehetőségek költségesek is, hiszen sikerdíjat kell fizetni a megbízott közvetítő/fejvadász cégnek a megtalált munkavállaló után, ami általában az adott személy egy-másfél két havi bruttó bérével megegyező összeg.
Érdemes ilyen esetekben költséghatékonyabb megoldásokban is gondolkodni és mérlegelni, akár más atipikus foglalkoztatási formákat figyelembe venni. Ilyen remek lehetőség a diákmunka is. Bár első hallásra talán nem egyértelmű, hogy miért is lenne kifizetődő egy diákot felvenni, amikor a nyitott pozícióra egy főállású munkatársat keresnek, ezért az alábbiakban kifejtjük ennek gyakorlati hasznát.
A diákmunka, ahogy már a bevezetőben is hangsúlyoztuk, nem egyenlő csupán a szezonális, speciális szaktudást nem igénylő munkakörök elvégzésével. Létezik olyan formája is, melynek során kifejezetten szellemi pozícióra történik a diákok toborzása. Ebben az esetben fontos a szakirányú tanulmány, (amit az adott munka elvégzése megkövetel) vagy például a nyelvtudás. Főleg harmad vagy utolsóéves diákok az ideális jelöltek, akik a közeljövőben befejezik egyetemi tanulmányaikat. Érdemes elgondolkodni ezeknek a diákoknak a foglalkoztatásán, hiszen egyrészt a folyamatban lévő szakirányú tanulmányoknak köszönhetően már rendelkeznek elméleti tudással az adott területen belül.
Az utánpótlás kinevelés is szempont
Másrészt a cégnél diákként alkalmazva bár csökkentett óraszámban, de lehetőségük nyílik elsajátítani a gyakorlati tudást is, megismerni a céges kultúrát, közeget. Az egyetemi tanulmányaikat befejezve pedig már teljes munkaidős munkatársként lehet alkalmazni őket. A cégnél diákként eltöltött rövid idő átmenetet teremt, melynek segítségével kevesebb a rizikó, mint egy újonnan felvett főállású munkatárs esetében, aki még nem ismeri a folyamatokat, a közeget vagy a cég felépítését. Amennyiben pedig főállású munkatárs válik a diákból elkerülhetőek a további toborzási nehézségek, mint az időkiesés, vagy a próbaidővel járó rizikó.
Fontos leszögezni, hogy a kiemelt szellemi munkák esetében szűkebb rétegről beszélhetünk, akik szakirányú tanulmányokat folytatnak, vagy megfelelő nyelvtudással rendelkeznek, így az ő felkutatásuk esetében, akárcsak a főállású munkatársakat tekintve sikerdíjat kell fizetni. Ugyanakkor további előnye, hogy ez a sikerdíj töredéke – harmada vagy negyede – annak az összegnek, mint amit egy főállású munkavállaló után fizetnének.
Mindezek alapján érdemes tehát mérlegelni bizonyos esetekben, hogy megéri-e a főállású munkatársak elhúzódó toborzásába fektetett energia, vagy pedig nyitnak a diákmunka ezen formájára is.
Amennyiben további részletekre kíváncsi a diákfoglalkoztatással kapcsolatban, keresse munkatársainkat!