Gyorsaság, rugalmasság, változáskezelés, őszinte kommunikáció – ezek lettek a sztárkompetenciák az új koronavírus idején. A vezetők általában a korábbinál közel 20 százalékkal dolgoztak többet, de volt, aki duplaannyit teljesített – derül ki a WIFI Hungária kutatásából. Számos aspektusból vizsgálhatjuk még a mostani helyzetet. Lássuk.
Rengeteget olvasunk, hallgatunk rádiót, nézzük a szakmai konferenciákat, mert nem tudjuk mi van. Megoldása senkinek nincs mert a közepén vagyunk egy teljesen új dolognak, mindösszesen a best pracitice-ket tudjuk egymástól ellesni. Itt nem segít már, minthogy döntünk, csináljuk és tapasztalunk. Ezeket a döntés előkészítéséket nagyban segítik a különböző kutatások, elemzések.
Mindannyian tudjuk, hogy pénzzel már nem csak nem lehet motiválni, a mostani cégeknek jelenleg nincs az eszközükben. A motivációt azonban így is fenn kell tartani. Az euCSOPORT tapasztalati szerint napjainkban a kkv-knál a motiváció fejlesztése került előtérbe. A cégméreteket tekintve a 250 fő alatti kisvállalatokban a stratégiai szemlélet és eredményorientáltság mellett felkerült a motiváció és együttműködés fejlesztés képessége. A nagy, 1000 fő feletti vállalatoknál a munkatársak fejlesztése. A válságos hónapokban ezek a nagyon fontos, az emberi oldallal foglalkozó kompetenciák hátrébb sorolódtak.
„Közel 20 százalékkal többet dolgoztak a vezetők.” Több vezető említette, hogy a válságban hatékonyabban dolgoztak, mint korábban, bár ez a ráfordított idő mennyiségén is meglátszik: a kutatás szerint a Covid előtti időszakhoz képest 17%-kal töltöttek el több időt munkával a vezetők, de voltak, akik a járvány első időszakában dupla annyit dolgoztak, mint korábban. A vezetőknek saját elmondásuk szerint sikerült megértetniük a munkatársakkal a változások szükségszerűségét, a közös küzdelem, az “egy hajóban evezünk” érzése pedig enyhítette a bizalmatlanságot.
Világos a vezetők számára, hogy a válság csillapodásával érdemes átgondolniuk a jövő kommunikációs térképét és válságmenedzsmentjét.
A szabályok és következetes betartatásuk most nagyon sokat segít.
Határozzuk meg a működésünk új szabályait:
- csak egészségesen lehet bejönni dolgozni
- maszk és fertőtlenítő használata kötelező
- lesz-e új, korlátozott nyitvatartási rend
- mennyiben maradhat a home office
- hányan lehetünk egyszerre a közös helyiségekben: konyha, tárgyalók
- mi mehet online és mihez kell személyes találkozás (a Zoom, Skype, Teams és a többi eszköz használatával, de nagyobb arányban jelentek meg kritikai hangok is.)
- állandó belső kommunikáció
- külföldre utazási szabályok! (zónákkal jelölt országokba)
A dolgozóknak sem könnyű a dolguk. A mostani tapasztalat alapján általánosan elmondható, hogy a munkatársi hatékonyság nőtt, az energia szint csökkent a válsághelyzet idején. A válság előtti időszakhoz képest a vírus hazai kitörésekor körülbelül 20%kal esett vissza. Ez annak köszönhető, hogy a történések egy részét nem a dolgozók irányították, csak reagálni tudtak.
Felhasznált forrás: http://medosz.hu/hir/mit_tanultak_a_vezetok_a_virushelyzetbol_-_itt_a_friss_kutatas